EU Peníze školám
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK)
Název podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
Název projektu: Škola - cesta k poznání
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3806
Zahájení projektu: 1. 12. 2012
Ukončení projektu: 31. 5. 2015
Rozpočet projektu: 835 300 Kč
Příjemce podpory: Základní škola a mateřská škola Bohdalov, 59213 Bohdalov 205, IČO 48894231
Cíl projektu:
Cílem projektu bylo zkvalitnění výuky prostřednictvím činností při využití moderních digitálních technologií, aktivity, které zvyšují dynamiku, originalitu, názornost, interakci mezi pedagogem a žákem, které směřují ke zvýšení motivace žáků a ke zlepšení studijních výsledků. Podporovali jsme rozvoj individuálních schopností a dovedností všech žáků, byli mezi nimi i žáci se specifickými vzdělávacími potřebami a žáci nadaní. Žáci byli vedeni k efektivnímu vyhledávání a kritickému vyhodnocování zjištěných informací pomocí digitálních technologií. Dalším cílem byl individuální a kvalitnější přístup pedagogických pracovníků, který jsme zajistili vlastním vzděláváním pedagogických pracovníků pro využívání digitálních technologií ve vzdělávacím procesu a v profesním životě. Při plnění těchto cílů se vedení školy snažilo zajistit z finančních prostředků projektu potřebné technické vybavení a vyučující tvořili nové a moderní digitální vyučovací pomůcky.
Specifické cíle:
- individualizace výuky cizích jazyků (anglického jazyka)
- individualizace výuky pro zvýšení čtenářské a informační gramotnosti žáků základní školy
- inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (potřeba zpestření a zkvalitnění výuky využíváním PC, výukového softwaru, digitálního fotoaparátu, skeneru, tiskáren, dataprojektorů a projekční techniky)
- inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní školy
- vytváření sad digitálních učebních materiálů a vzdělávacích materiálů pro využití ve výuce předmětů český jazyk, anglický jazyk, matematika, občanská výchova, dějepis, zeměpis, fyzika, chemie, přírodopis, informatika
- zkvalitnění výuky běžných předmětů prostřednictvím moderních ICT technologií
- modernizace materiálních a vzdělávacích podmínek školy
- vytváření podmínek pro zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností, které vedou ke zkvalitnění výuky přírodovědných i společenskovědních předmětů, v matematice, v hodinách výuky cizích jazyků
Cílové skupiny:
Cílovými skupinami jsou:
- žáci základní školy
- pedagogičtí pracovníci školy
Zdůvodnění potřebnosti projektu:
Rozvoj informačních technologií výrazně ovlivňuje chování, jednání a vztahy nejen mladé generace, ale celé společnosti. Projekt EU peníze školám počítal s výrazným využitím moderních technologií jako nástroje, který nebude využíván pouze pro rozvoj počítačových dovedností, ale také k výuce běžných předmětů a zavádění nových forem a metod výuky. Úroveň vybavení školy ICT technologiemi byla nedostačující, využívání ve výuce omezovala technická zastaralost stávajícího vybavení a malá vybavenost či spíše nevybavenost učeben IT technikou. Bylo tedy třeba, aby došlo ke kompletní modernizací.
Přínosy pro cílové skupiny:
Pedagogičtí pracovníci
- zjednodušení přípravy na výuku pomocí ICT technologií
- snadná úprava a modernizace digitálních učebních materiálů (DUM)
- možnost sdílení DUM vzájemně mezi vyučujícími - suplování, nástup nového pracovníka
- dostupnost nejmodernějších ICT technologií
Žáci
- nové formy a metody vyučování
- využití nejmodernějších ICT technologií ve výuce běžných předmětů
Klíčové aktivity projektu:
Klíčové aktivity projektu jsou zvoleny dle závazně definovaných oblastí a aktivit, platných pro danou výzvu č. 21 Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory 1.4 - Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
V rámci aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT bylo vytvořeno 12 sad po 20 vzdělávacích materiálech, tedy 240 digitálních vzdělávacích materiálů ověřených v rámci běžné výuky na 2. stupni:
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět zeměpis (autor: Mgr. D. Laštovičková) sada1
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět přírodopis (autor: Mgr. L. Pazderová) sada1
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět chemie (autor: Mgr. L. Pazderová) sada1
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět fyzika (autor: Mgr. J. Fejtová) sada1, sada2
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět informatika (autor: Mgr. M. Chlubnová) sada1
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět dějepis (autor: Mgr. H. Kafková) sada1, sada2
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět český jazyk (autor: Mgr. J. Chmelíková) sada1
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět český jazyk (autor: Mgr. H. Kafková) sada1
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět anglický jazyk (autor: Mgr. M. Janošťáková) sada1
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět občanská výchova (autor: Mgr. M. Janošťáková) sada1
V rámci aktivity Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků byly vytvořeny 4 sady po 36 vzdělávacích materiálech, tedy 144 vzdělávacích materiálů ověřených v rámci běžné výuky na 1. a 2. stupni:
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět matematika na 1. stupni (autor: Mgr. B. Boháčková, Mgr. E. Chmelíková, Mgr. M. Beňadíková, Mgr. H. Brožová) sada1, sada2
- Seznam vzdělávacích materiálů pro předmět matematika na 2. stupni (autor: Mgr. M. Chlubnová) sada1, sada2
Veškeré uvedené materiály jsou dostupné na vyžádání u ředitele školy.
Při realizaci aktivity Individualizace výuky pro zvýšení efektivity rozvoje čtenářské a informační gramotnosti žáků základních škol došlo k rozdělení třídy na dvě skupiny s ohledem na čtenářskou zdatnost. Toto dělení se uskutečnilo ve 2. ročníku (následně pokračovalo v dalších školních letech) v rozsahu 72 hodin.
V rámci aktivity Individualizace výuky cizích jazyků byly vytvořeny dvě menší různorodé skupiny s důrazem na intenzitu výuky a procvičování v anglickém jazyce. Tato individualizace proběhla ve 4. ročníku a zároveň v 5. ročníku (v individualizaci výuky se návazně pokračovalo v dalších letech), každá v rozsahu 72 hodin.
Harmonogram projektu:
Harmonogram projektu je zpracován s přihlédnutím k maximální možné délce trvání projektu 30 měsíců.
- Zahájení projektu: 1. 12. 2012
- 1. průběžná monitorovací zpráva (1. 12. 2012 - 31 .5. 2013): 30. 6. 2013
- 2. průběžná monitorovací zpráva (1. 6. 2013 - 30. 11. 2013): 30. 12. 2013
- 3. průběžná monitorovací zpráva (1. 12. 2013 - 31. 5. 2014): 30. 6. 2014
- 4. průběžná monitorovací zpráva (1. 6. 2014 - 30. 11. 2014): 30. 12. 2014
- Ukončení projektu: 31. 05. 2015
- Závěrečná monitorovací zpráva a závěrečné vyúčtování: 30. 7. 2015
Rozpočet projektu:
Celkové výdaje projektu: 835 300,00 Kč
Veřejné spolufinancování celkem: 835 300,00 Kč
z toho strukturální fond: 710 005,00 Kč
státní rozpočet: 125 295,00 Kč
Jednotkové náklady (unit costs) na šablony jsou stanoveny dle "Příručky pro základní školy - žadatele a příjemce OPVK oblast podpory 1.4..." části II. Šablony klíčových aktivit.
Závěr:
Vypracovala: Mgr. Dagmar Laštovičková, ředitelka školy